Samhällsprogrammet

Beteendevetenskap med internationell profil

Vill du ha världen som din framtida arbetsplats? Ser du hur allt hänger samman i det globala samspelet? Då är detta inriktningen för dig. Programmet är samhällsvetenskapligt med beteendeinriktningen som grund. Det som är specifikt för den internationella profilen är att den tar avstamp i det moderna och globala samhälle vi lever och agerar i. Det finns en tydlig världsomfattande utblick, där samarbeten med andra gymnasieskolor och resor till andra länder är en viktig del av programmet. I ämnet Engelska kommer det finnas möjlighet till Cambridge-engelska, vilket kan öppna många dörrar i framtiden. Även de programgemensamma kurserna kommer att ha en global infärgning.

Internationell profil

Vi arbetar under hela utbildningen med ett internationellt perspektiv.
Det innebär att vi rustar dig för att arbeta och studera såväl i Sverige som utomlands.

hjärta illustration

För vem?

• För dig som vill veta mer om hur människor och samhällen fungerar ur ett globalt perspektiv
  • För dig som vill jobba med ledarskap och få förståelse kring olika kulturer och dess påverkan
  • För dig som vill ha en utbildning med internationell prägel

Högre studier och yrken

SA Beteendevetenskap är ett studieförberedande program och ger dig en bred kunskapsbas inför studier på universitet och högskola. Din breda allmänbildning och dina kunskaper i språk och beteendevetenskap gör dig dessutom attraktiv på arbetsmarknaden.

Samhällsvetenskap

Du läser om olika beteendemönster hos olika grupper av människor i olika typer av miljöer och kulturer. Hur påverkar vi varandra och vilken påverkan har vi på världen.

Human relations och psykologi

Du fördjupar dina studier i hur människan beter sig i grupp, kring gruppsykologi och sociologi. Du lär dig om hur människor påverkas av den globala situationen? Vad händer i världen och i samhällen när krig, pandemier och andra globala situationer avlöser varandra.

Beteendevetenskap med internationell utblick

Du läser om internationell ekonomi och kring internationella relationer. Du lär dig om vad det innebär att vara en världsmedborgare och hur vi tillsammans måste agera för att ta ansvar för vår globala värld.

Poängplan

Scenisk gestaltning 100 p
Bild och form 100 p
Idrott och hälsa 2 100 p

Programmet ger dig grundläggande behörighet för studier på högskola och universitet.